Wyznaczanie rezystancji dodatkowych poszczególnych stopni rozrusznika oporowego
Do napędu maszyn przemysłowych o ciężkim rozruchu stosuje się asynchroniczne silniki pierścieniowe. W trakcie rozruchu w tego rodzaju układach napędowych prędkość obrotowa regulowana jest poprzez wyłączanie kolejnych stopni rezystora rozruchowego wraz z nabieraniem prędkości przez maszynę elektryczną. Poniżej zaprezentowano metodę wyznaczania wartości rezystancji dodatkowych rozrusznika oporowego w układzie napędowym z asynchronicznym silnikiem pierścieniowym.
gdzie:
sn - poślizg znamionowy,
n0 - prędkość synchroniczna (zależy od liczby par biegunów),
nn - prędkość znamionowa,
R2 - rezystancja uzwojenia wirnika (na fazę),
Pn - moc znamionowa silnika,
I2n - maksymalny prąd rozruchowy w punkcie znamionowym,
Rd1 - rezystancja dodatkowa na pierwszym stopniu rozruchowym,
E20 - sem transformacji w obwodzie wirnika (na fazę),
I2max - maksymalny prąd rozruchowy,
pM - przeciążalność momentem (pM = Mk / Mn).
Przykład obliczenia rezystancji dodatkowych poszczególnych stopni rozrusznika:
Dane silnika:
Pn = 37[kW],
nn = 970[obr/min],
E20 = 280[V],
I2n = 86[A],
pM = Mk / Mn = 2.
Założenie:
moment oporowy jest niezależny od prędkości obrotowej i wynosi Mm = 0,8•Mn; ponadto I2max = 1,8•I2n = 154,8[A], I2min = 0,9•I2n = 77,4[A]
Poślizgi na końcu poszczególnych stopni rozruchowych:
Rezystancje dodatkowe następnych stopni rozruchowych:
Wyznaczanie_rezystancji_dodatkowych_poszczególnych_stopni_rozrusznika_oporowego.pdf
Inne materiały:
Rezystory przemysłowe, rozruszniki oporowe
Wyznaczanie liczby stopni rozruchowych w układzie napędowym z asynchronicznym silnikiem pierścieniowym